
Zmiana stawek od 1 kwietnia!
24 lutego podczas sesji Rady Gminy przyjęto uchwałę zmieniającą wysokość opłaty za śmieci. Od kwietnia zaczną obowiązywać nowe stawki.
Stawki obowiązujące od kwietnia 2025:
- Dla mieszkańców budynków jednorodzinnych i wielolokalowych bez kompostownika:
- 36 zł miesięcznie za osobę przy segregacji odpadów,
- 72 zł (tj. dwukrotność opłaty podstawowej od osoby za miesiąc) opłata podwyższona za niedopełnienie przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów.
- Dla mieszkańców budynków jednorodzinnych i wielolokalowych z kompostownikiem (kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym po złożeniu stosownej deklaracji w Urzędzie Gminy):
- 33 zł miesięcznie za osobę przy segregacji odpadów.
Przyczyny podniesienia stawek:
W 2024 r. opłaty pobierane od mieszkańców były niewystarczające w porównaniu ze stale rosnącymi kosztami gospodarowania odpadami komunalnymi, a wydatki związane z odpadami komunalnymi znacznie przekroczyły dochody. Na korektę stawek wpłynęły:
- rosnąca ilość odpadów,
- wyższe koszty odebrania, transportu, odzysku, unieszkodliwienia odpadów,
- koszty utrzymania PSZOK, w związku z większą ilością odpadów dostarczanych przez mieszkańców.
Rosnące koszty energii, paliwa niezbędnego do transportu odpadów czy koszty administracyjne znajdują odzwierciedlenie w ofertach przetargowych. W rozstrzygniętym przetargu z 2 grudnia 2024 roku wyłoniona została firma PARTNER Dariusz Apelski Sp. z o.o. oferująca usługę za 2 237 858, 07 zł brutto.
Gmina powinna zebrać w ramach opłaty śmieciowej od mieszkańców taką kwotę, która odpowiada ponoszonym kosztom. Nowa stawka jest nadal znacznie niższa od maksymalnej – zgodnie z art. 6k ust. 2a pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach maksymalna stawka opłaty nie może być wyższa niż 2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę tj. 53,57 zł. Należy nadmienić, że obecnie aby system gospodarowania odpadami się bilansował, stawka od mieszkańca powinna wynosić ok. 46 zł.
Informacja o zmianie opłat zostanie przekazana do mieszkańców pocztą.
Przypominamy o sprawdzaniu harmonogramu odbioru odpadów. Wpłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy dokonywać wyłącznie na indywidualny numer rachunku bankowego, który został wygenerowany dla właściciela nieruchomości podczas składania pierwszej deklaracji. Opłatę należy uiszczać oddolnie (bez wezwania) do 10 dnia każdego miesiąca.
Zachęcamy mieszkańców do segregacji odpadów i ograniczania ich produkcji. Jak widzimy, wpływa to nie tylko na środowisko, ale również na nasz budżet.